Co dělat se zaplaveným autem a kdy pojišťovna uhradí odtah a opravu
18. září 2024
Již nyní je jasné, že po aktuálních povodních a záplavách budou muset majitelé aut v postižených oblastech často řešit následky velké vody na svém vozidle. Mnoho aut je podle prvotních zpráv z terénu nepojízdných a voda je značně poničila.
Jak postupovat a co lze očekávat od procesu likvidace škody s pojišťovnou vysvětluje obchodní ředitel srovnávače autopojištění SURI.cz Martin Daneš.
“Zaplavené vozidlo, ani poté, co již voda opadla, určitě nestartujte. Pokud se totiž voda dostala do vzduchového filtru a do motoru, znamenalo by to s největší pravděpodobností nevratné poškození,” varuje Martin Daneš ze srovnávače autopojištění SURI.cz.
Auto nejprve alespoň základně vyfoťte z několika úhlů a zdokumentujte viditelné poškožení. Sami zaplavené auto můžete otevřít, vyvětrat a snažit se ho vysušit či vyčistit. Před jakoukoli další manipulací ale zavolejte na infolinku pojišťovny, případně na číslo uvedené na vaší zelené kartě a zajistěte odtah do servisu.
Následný postup se liší s ohledem na uzavřené pojištění:
- Vůz má pouze povinné ručení
Data ze srovnávače autopojištění SURI.cz ukazují, že pro tuto variantu se rozhoduje nejvíce majitelů aut. Typicky to platí pro starší a ojetá auta, jejichž majitelé zpravidla do havarijního pojištění neinvestují.
“I levnější pojistky povinného ručení na druhou stranu zahrnují většinou základní asistenční služby. Ty mohou postačit na odtah auta do blízkého servisu. Tam už se ale majitel zaplaveného auta bude muset domluvit na opravě vozu na vlastní náklady,” vysvětluje Martin Daneš, obchodní ředitel SURI.cz.
Některá povinná ručení v sobě nemusí zahrnovat ani asistenční službu a tím pádem ani odtah. Rozsah služeb si může ověřit majitel v pojistné smlouvě a pojistných podmínkách, nebo na infolince pojišťovny.
Pokud odtah pojištění nezahrnuje, je v praxi nejlepší domluvit si na vlastní náklady a dle vlastního výběru servis, kde vám zprostředkují nebo doporučí i odtahovou službu. Oprava bude opět samozřejmě na náklady majitele auta.
- Vůz má povinné ručení s připojištěním proti živelným rizikům
Připojištění proti živelným rizikům chrání majitele aut před škodami zapříčiněnými jak povodněmi, tak záplavami. Analogicky s první variantou je tu pravděpodobnost, že součástí jsou i základní asistenční služby včetně odtahu do blízkého servisu. Náklady na opravu auta ve smluvním servisu potom hradí pojišťovna.
“V tomto případě je potřeba dát pozor na limity, které nemusí být v dostačující výši. Pojišťovny často v připojištění nabízí limity například na 50, 100 nebo 150 tisíc korun, které mohou být nižší než aktuální cena auta a nemusí stačit v některých případech ani na znovuzprovoznění zaplaveného vozu nebo na nákup nového,” přibližuje Martin Daneš praxi a její náležitosti.
Další proměnnou u tohoto připojištění je spoluúčast, tedy část nákladů hrazená majitelem. Definuje se podle pojistné smlouvy buď procentuálně, nebo jednorázově, typicky ve výši pět nebo deset tisíc korun. V případě povodně či záplavy se poškozené auto počítá jako jedna škoda, tudíž se spoluúčasti nesčítají.
- Vůz má all risk havarijní pojištění
Do této kategorie spadají typicky majitelé novějších aut, aut na operativní leasing a přibližně třetina řidičů, kteří si sami sjednávají pojištění ojetých aut přes srovnávače. Logicky jsou v případě škody na autě způsobené povodní v nejlepší pozici.
Po kontaktování asistenční linky se auto pomocí odtahu dostane do servisu. Tam ho opět čeká oprava, kterou hradí pojišťovna až do potřebné výše. Výjimkou je opět smluvená spoluúčast, kterou musí zaplatit pojištěný majitel.
“Pokud je auto natolik poškozené, že je neopravitelné, nebo je oprava neekonomická, vyplatí pojišťovna majiteli na účet hodnotu auta před škodnou událostí,” přibližuje Martin Daneš ze SURI.cz.
V závislosti na kvalitě balíčku sjednaného pojištění mohou asistenční služby obsahovat i zapůjčení náhradního vozidla. “V tom případě doporučujeme ověřit si u své pojišťovny, zda, na jak dlouho a případně do jaké výše je zapůjčení hrazeno z pojištění. Může se totiž stát, že na to limit nestačí a pojištěný musí doplácet,” radí Martin Daneš.
Ani s all risk havarijním pojištěním nemusí být samozřejmé, že odtah vozidla, včetně případného vyprošťování, je plně hrazen v rámci asistenční služby. I tady je dobré se konkrétně informovat u pojišťovny.