Co se stane, když děláte business s citem

Recenze knihy Vědomý busines

Láska, štěstí a pokora jsou pro úspěch klíčové, prohlašuje autor mé oblíbené knihy. A vězte, že tato kniha rozhodně nepatří do červené knihovny, jak by se dle prvních slov mohlo zdát.

Kam by ale publikace Vědomý business od Freda Kofmana rozhodně patřit měla, jsou pracovní stoly všech podnikatelů a manažerů. Ukazuje nám totiž, jak úzce je pracovní úspěch spjatý s dodržováním základních lidských hodnot. A že ani nejlepší manažerské schopnosti jednou nemusí stačit, pokud neporosteme také jako lidé.

Cesta Freda Kofmana ke zkoumání lidských hodnot vedla přes doktorát z ekonomie na Kalifornské univerzitě v Berkeley a povolání univerzitního profesora manažerského účetnictví. V této pozici také mnoho let radil manažerům, kteří se na něj obraceli s odbornými problémy. Brzy si ale uvědomil, že za jejich potíže nemůže neznalost ekonomie a financí, ale nedostatek empatie a otevřené komunikace. A také nerespektování vlastních hodnot.

Právě díky mnohaleté spolupráci s manažery světových korporací nabízí ve své knize nejen teoretické úvahy a rady, ale také praktické příklady. Na nich vidíme, že integrita s odpradávna ctěnými hodnotami jako odpovědnost, otevřenost, smysl pro spravedlnost, lásku a lidskost se vyplácí i v řízení nadnárodních gigantů. Proč by tedy neměly fungovat i v jakékoliv jiné firmě?

Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že fungují spolehlivě. Aniž bych o panu Kofmanovi slyšela dříve, jsem se těmito zásadami řídila už při zakládání společnosti RENOMIA. Vždyť všichni dobře víme, že kvalita našeho života je přímo úměrná naší spokojenosti v práci. Té se přece věnujeme minimálně pět dní v týdnu. A věřím, že tým lidí, které jejich práce uspokojuje a naplňuje, dokáže dát klientovi více než jen "kvalitní servis", jak se dnes často říká. Takový tým totiž poskytne opravdovou službu se vstřícností a laskavostí, které v naší zemi bohužel ne vždy vidíme. Fred Kofman tuto myšlenku vyjádřil slovy, že služba druhým je nejvyšší duchovní imperativ byznysu. 
Trh je plný firem nabízejících stejné produkty, ale rozdíl mezi nimi dělá právě služba, která jim vdechne lidský rozměr. Čas podle Kofmana stojí na straně charakterově silných jedinců, kteří nezradí své hodnoty a nepošlapou je při honbě za úspěchem. Ten se však přesto dostaví. Klíčem k němu je svoboda, odpovědnost a integrita, jež však zároveň vyžadují odvahu čelit dočasné existenciální úzkosti.

Někteří čtenáři knize vyčítají přílišné filozofování. Nemyslím si, že by hodnoty jako pravda či pokora patřily jen filozofům. Každý z nás má příležitost je do svého života vnést. Záleží jen na odvaze.